fredag den 20. december 2013

Mere blåt...

Blå kærhøg over Ulvedybet

Den hvide overgump er karakteristisk for blå kærhøg.
Da jeg i dag ved middagstide kørte hjem fra Aalborg til en velfortjent kop gløgg og en fredagsøl i værkstedet, så jeg tilfældigvis en lille flok silkehaler ved Bjerget.

Det var mørkt, da jeg kørte hjemmefra, så jeg havde ikke kameraet med - men heldigvis var jeg jo ikke så langt hjemmefra. Så kameraet blev hentet. Det var fint solskin, men med kraftige tordenskyer over Jammerbugten, så med lidt held kunne jeg nå at få et par billeder af den nordiske vinterbebuder.

Desværre kom der ikke nogen bjørn ud af det skind. Fuglen var bogstavelig talt fløjet, da jeg vendte tilbage til Bjerget.

Den blå kærhøg flyver lavt hen over rørskoven
 i sin søgen efter gnavere og småfugle.
Slukøret vendte jeg næsen hjemad til gløgg og øl, da jeg over rørskoven ved Ulvedybet pludselig spottede en blå kærhøg. Ganske vist lidt langt ude, men indiskutabelt en blå kærhøg med den for hunnerne og ungfuglene så karakteristiske hvide overgump.

Den blå kærhøg er lidt af en sjældenhed. Den har kun ynglet sporadisk i Danmark siden fyrrerne, men der ses dog vintergæster hvert år.

Jeg fik gang i kameraet, men desværre fløj den længere væk i sin fouragering, så rigtig gode skarpe billeder kunne det ikke blive til. Men det lever jeg med, for fuglen er som sagt lidt af en sjældenhed på vore kanter.

Sollyset var ellers med mig, men fuglen var alligevel
 for langt væk til at 400 mm'eren kunne lave et skarpt foto.
Jeg tjekkede lige observationerne på DOF-hjemmesiden, og det ser ud til, at jeg er den første - i det mindste i den seneste uges tid - der har set den blå kærhøg ved Ulvedybet.

Og det er altså ikke bare noget, jeg siger. For jeg har billederne, trods alt...

Ingen kommentarer: