søndag den 12. januar 2014

Fjordudsigt

Motorsavsmassakren

Nu er det for sent at fortryde.
"A Room With a View" er titlen på en engelsk kunstfilm fra 1986 med en herostratisk berømmelse for sin langtrukne kedsomhed.

Ikke desto mindre er et værelse med udsigt da noget, som de fleste af os stræber efter. Derfor satte jeg her i weekendens gode vejr motorsaven i morellen foran altanen ved herreværelset.

Egentlig smerter det mig dybt at fælde et flot, gammelt træ - og oven i købet et træ, som sætter de mest fantastisk velsmagende søde moreller.

Så er jeg næsten færdig med oprydningen.
Men tiden var altså kommet, hvor vore veje måtte skilles. Træet var simpelthen blevet for stort - og jeg så ingen muligheder for at beskære det - regulært som det var med en høj lige stamme.

Sidste sommer bar det masser af moreller - men de sad så højt og utilnærmeligt, at det var forbundet med største livsfare at plukke dem. Og når træet så oven i købet tager både lys og udsigt fra arbejdsværelset, så måtte motorsaven frem.

Nu skal bøgen bare lige beskæres...
Jeg tog allerede beslutningen i efteråret - men fordi det nu en gang gør ondt på mig, havde jeg udskudt eksekveringen.

Men da det lørdag eftermiddag var fint vejr til en tur i haven - og motorsaven alligevel skulle frem i anden anledning, var morellens skæbne beseglet. Og nu hvor træet er væk, glæder jeg mig allerede over både lyset og udsigten.

Nu kan jeg tydeligt se ned til fjorden og over til Gjøl fra altanen. Der mangler bare lige lidt beskæring af det store bøgetræ nede ved havepejsen og røgeriet - så kan jeg også få glæde af udsigten, når der om føje tid kommer blade på træerne.

Det er fuldbragt, som en kendt person sagde i en lige så kendt, ældre bog... Consummatum est!

Ingen kommentarer: