lørdag den 15. november 2014

Tigerdyret

Det er sket før

Det nye sort inden for kattedyr. Den sorte panter er
ikke en selvstændig dyreart, men i virkeligheden
blot en genetisk variant af leoparden. Foto: VikiPedia
Gårsdagens ophidsede stemning i Paris-forstaden Montevrain, hvor rygtet om en løs tiger spredte rædsel, gav mig en sjov fornemmelse af deja-vu.

For det er jo sket før. Endda i Aalborg og det hører med til en af mine mere muntre barndomserindringer.

Natten til den 8. maj 1971 undslap en sort panter fra det dengang nybyggede og meget omtalte rovdyranlæg i Aalborgs Zoologiske Have. Anlægget havde fået solid omtale i medierne, fordi det markerede et opgør med gamle dages triste rovdyrbure. Så der skal såmænd nok være nogen, der har tænkt deres "Hvadsagdejeg?", da Nordjylland lørdag morgen vågnede op til en weekend, der stod i den sorte panters tegn.

Den døde panter vises frem.
Foto: Redigeret screendump fra
Aalborg Zoologiske Haves hjemmeside.
Panikken var total. Folk i området holdt deres pudelhunde og børn indendørs, mens bevæbnede patruljer begyndte at lede efter panteren i Møllepark-området ved Hasseris. Ekstra radioaviser med situationsrapporter bidrog til den ophidsede stemning.

Det var selvfølgelig også samtaleemnet i Rold Skov, hvor jeg opholdt mig på Jamborettepladsen. Jeg erindrer ikke anledningen, men jeg tror, at det var et ledertræningskursus i Jens Hvass division - den nuværende Rold Skov Division - en såkaldt Parchaka-weekends, som vi havde to af om året.

(Umiddelbart efter at jeg blev storspejder i 1970 blev jeg medlem af Parchaka-troppen, hvor jeg har lært det meste af det, jeg kan i dag - så tidspunktet passer meget godt. Parchaka er et uddannelsesforløb, der findes den dag i dag - og som jeg kun har pæne ting at sige om).

I Rold Skov syntes vi helt ærligt, at panteren var et fint krydderi på turen - og stor var skuffelsen, da myndighederne forlangte, at vi skulle sove indendørs om natten - og det planlagte natløb blev også aflyst. Det her var jo lang tid før curlingforældrenes indtog på scenen - og eftersom Jamborettepladsen ligger 30 km fra Zoologisk Have vil jeg nok mene, at det var lidt af en overreaktion.

Men Rold Skov slog beredvilligt dørene op for spejderne, og vi overnattede på gulvet i Klænghuset. Så fik man da i det mindste prøvet det.

I Aalborg gik eftersøgningen videre uden held. Klokken fire natten til søndag blev panteren set, da den krydsede Kong Christians Alle mellem Hasseris og Aalborg ved kirkegården.

Et par timer senere fik Frederik Larsen i Svendsgade (en kilde siger Valdemarsgade) sit livs chok, da han om morgenen skulle slå en morgenstreg på toilettet på bagtrappen. For der stod han ansigt til ansigt med panteren.

Politiet blev tilkaldt og få minutter efter var panteren dræbt på baggangen i Aalborgs Vestby-kvarter. En ussel død for et frihedselskende rovdyr, var vi mange, der mente, men efter et døgns panik og rædsel blev der ikke taget chancer.

Panteren er nu udstoppet og kan ses i Zoos udstillingslokaler. Den er ikke stor - på størrelse med en ruhåret hønsehund - og man kan undres over den megen panik, den skabte.

Så forstår jeg lidt bedre panikken i Paris. En tiger kan trods alt blive næsten tre meter lang, men senest har de franske myndigheder ladet forstå, at der trods alt er tale om en noget mindre dyr i kattefamilien - og at man satser på at fange dyret i live.

Ingen kommentarer: