torsdag den 25. december 2014

Den yndigste rose

En julerose så jeg skyde...

Juleroser har ikke meget med roser at gøre. Til gengæld har de meget med jul at gøre.

Den seneste uge har en af juleroserne blomstret. En enkelt sølle blomst er det blevet til. Sommerens tørke var hård ved planterne, og de er sat flere år tilbage. Men en enkelt blomst kunne det da blive til - og julerosen lever således smukt op til sit navn.

Juleaftensdag blev forresten også dagen, hvor jeg fandt den første krokusknop. Det er der for så vidt ikke noget unormalt ved, men jeg har bemærket, at hverken vintergækker eller påskeliljerne er så langt fremme som sidste år ved denne tid. Jeg spekulerer på, om det er et varsel om, at vi skal have vintervejr de kommende måneder alligevel. Hidtil har vi jo ikke set meget til frosten, selv om meteorologerne lover, at den er på vej.

Under alle omstændigheder forberedte jeg mig juleaftensdag på frost. Regnvandstønderne er nu tømt, og de sidste begonier er flyttet fra drivhuset til værkstedet.

Så nu kan den hvide jul bare komme an, kan den...

Ingen kommentarer: