torsdag den 25. december 2014

The Usual Suspects

Juledagsnusserier


 1. juledag er en stille dag - i hvert fald hvis man ikke lige skal deltage i en eller anden julekomsammen.

Og det skulle jeg altså ikke, så det blev tid til at indvie mit nye foto-fuglebræt. I størrelse og udseende minder det såmænd om det gamle - og udskiftningen skyldes ene og alene, at altanen er blevet malet i sommerens løb.

Til at begynde med skete der ikke meget. Men jeg kunne se, at bogfinkerne stirrede langt efter de lokkende solsikkefrø fra deres udkikspost i bøgen. Så var der en musvit, der tog mod til sig. Et lynhurtigt raid mod foderbrættet - og væk var den. Det gentog sig et par gange, og hver gang blev den på brættet lidt længere.

Pludselig turde bogfinkerne og blåmejserne også være med. I løbet af den næste times tid havde jeg så besøg af hele den sædvanlige bande af grønirisker og skovspurve - og pludselig var alt ved det gamle.

Eller næsten. For jeg eksperimenterede lidt med teknikken i forhold til tidligere vintre. Normalt bruger jeg min 200 mm zoom på den plads, men i dag skiftede jeg den ud med min 300 mm med fast lysstyrke på f:4. Det burde alt andet lige give skarpere billeder, men også mindre dybdeskarphed.

Eksperimentet gik som forventet, men det er altså også lige på kanten med dybdeskarpheden. Det giver en meget fin effekt, men jeg vil nok i fremtiden gå lidt op i blænden, så hele fuglen kommer til at stå skarp - og ikke bare et punkt på brystet.

I øvrigt blev dagen også brugt til at indvie en nyanskaffet trådløs fjernbetjening til kameraet. Det mindsker risikoen for rystelser med den store brændvidde - og det er en rigtig lille, lækker luksusting. Den trådløse er erhvervet for sølle 350 kroner - og de penge burde jeg have investeret for længst.

Her er i et udvalg fra dagens høst. Der er ingen ornitologiske seværdigheder i mellem - kort sagt; The Usual Suspects...



Ingen kommentarer: