søndag den 24. april 2016

Løvsanger

Anonyme sangfugle

Sådan en løvsanger er ikke nem at få øje på...
I dag drak jeg morgenkaffe ved Bjerget - en cirka 20 meter høj morænebakke øst for Ulvedybet.

Foran bjerget er der et lille krat bestående af gyvel, havtorn, hyld, mirabelle og en række andre træer af blandet herkomst. Der var masser af løvsangere - tror jeg nok, for sangere kan altså være svære at se forskel på - og jeg fik en hel lille billedserie med den ganske undseelige sangfugl.

Den er ikke nem at få øje på. Den er genialt camoufleret, og når først træerne får løv, er det kun sjældent, at man ser den. Men netop i disse dage, hvor træerne endnu er halvnøgne, er chancen der altså.

Jeg kan ikke se forskel på en løvsanger og en gransanger, som der er cirka lige mange af i Danmark - 250.000 ynglepar af hver. Men jeg kan høre forskel. Gransangeren har en meget karakteristisk sang: tjiftjaf, tjiftjaf. Den hedder også Chiffchaffer på engelsk. Derfor er jeg ikke i tvivl om, at det var løvsangere, der var i området ved Bjerget. Endnu har jeg ikke hørt tjiftjaffen i år, men jeg plejer at have et par i haven, så det kommer nok.

Udover sangerne var der også et par gulspurve ved Bjerget sammen med de allestedsværende solsorte.

Bønderne har travlt i øjeblikket med at så. Derfor ligger mange marker bare. Det var en god lejlighed til at få et ordentligt fasanbillede - for ellers plejer fasanerne altid at gemme sig i bevoksningen, når jeg finder kameraet frem.




Ingen kommentarer: