onsdag den 4. maj 2016

Dagens ord LXXV

Majstang

Svenskerne rejser en majstang i Sölvesborg. Om
majstangen fortæller Wikipedia lakonisk pædagogisk,
at det er et frugtbarhedssymbol, hvilket angiveligt
forklarer dens lighed med fallos. Foto: Adville
Undskyld mig, men nu må det ud...

Dagens ord er majstang. Tilsyneladende en ganske uskyldig betegnelse for en med blomster udsmykket pæl, som især i Sverige bruges til at fejre pinsen eller sankthans.

Problemet er, at jeg ikke kan se ordet, uden at dele det forkert, så det uskyldige maj-stang bliver til majs-tang - og jeg får hovedet fuldt af billeder af, hvordan sådan en tang ser ud. Hjernen myldrer med mærkelige forestillinger om, hvordan svenskerne har kæmpet med at få majsen op fra tallerkenen, og derfor med vanlig svensk effektivitet har udviklet en særlig tang til denne opgave.

Jeg kan ikke gøre for det, men sådan er min hjerne altså skruet sammen...

Ingen kommentarer: