fredag den 17. juni 2016

Rug

Korn og kornblomster

Rug kendes nemt på de blå strå.
Jeg tog kameraet med på en lille tur rundt i omegnen i torsdagens stille vejr mellem bygerne.

Netop nu gror korn og kornblomster, så det er en lyst. De seneste år er der kommet mange rugmarker. Det er som om, at denne gode, gamle nordiske kornsart har fået en renæssance. I følge naboen skyldes det, at den er nem at have med at gøre på vore breddegrader og kræver kun lidt arbejde, så selv om prisen på rug ikke er høj, kan det alligevel godt svare sig.

Under alle omstændigheder synes jeg, at rugen er flot med de blå strå. Det ligner ikke rigtig noget andet på farven.

Nu har jeg ikke problemer med at skelne de enkelte kornarter fra hinanden. Den slags lærte jeg allerede som barn, men jeg kan godt blive forvirret, når det så kommer til kornsorter, der er undergrupper under de forskellige arter. Der er jo kommet meget nyt til som emmer, ølandshvede og spelt, som forresten slet ikke er nyt, men tussegamle kornsorter.

Men skulle man have problemer med kornarterne, så er her et lille digt, der kan hjælpe lidt på vej:

Lange vipper, kroget ryg
må du huske hedder byg
Klokkerne de fagre
det er dejlig havre
Og den tykke fede
kalder vi for hvede
Let vi gætte nu
den fjerde slags er rug.

Jeg så digtet forleden på Facebook, men har ingen ide om dets oprindelse. Hvis der er nogen, der kan gøre mig klogere på det, så skriv i kommentar-feltet.

 

Ingen kommentarer: