lørdag den 9. juli 2016

Det tænkende folk

Jeg tænker....

Noget at tænke over... Rodins Grubleren.
 Foto: Wikipedia
Danskerne er blevet af nation af tænkere. Det er blevet moderne at sige tænke i stedet for tro, mene, vide eller synes. Det lyder dumt – og det er dumt.

For nogen tid siden hørte jeg en moderne præst sige: - Jeg tænker, at Gud er til… Sikke noget sludder. Så skal vi vel til at tale om Tænkebekendelsen i stedet for Trosbekendelsen? For resten er det med at tænke overflødigt. Hvis præsten tror, at Gud er til, så er der ingen grund til at tilføje, at han er kommet til det resultat efter at have tænkt.

Men jeg er ikke den, der står i vejen for fremskridtet, selv om jeg tænker, at det er et tilbageskridt. Så her er et uddrag af, hvad jeg tænker på – her midt i sommerferien.

Fremtrædende politikere- blandt andre Mogens Lykketoft - hævder, at EU er alt for kompliceret til, at man kan afgøre den slags spørgsmål ved folkeafstemninger. Sjovt nok tænker de samme politikere ikke på, at man nemt får den tanke, at de kun er valgt til deres poster, fordi vælgerne åbenlyst ikke er i stand til at træffe rationelle beslutninger.

Men jeg tænker også, at det er en hovski-snovski holdning, der ikke tyder på respekt for det folk, som politikerne er valgt af. Når politikere offentligt udtrykker despekt for vælgernes afgørelser, er der ikke noget at sige til, at politikerleden breder sig som en steppebrand i de vestlige demokratier– og at det er politikerne, der dermed skaber grundlaget for befolkningens ønske om en stærk mand.

Det er blevet moderne at overnatte i shelters ude i naturen. Angiveligt fordi man så ikke bliver våd, når det regner. Jeg tænker, at Danmark nok ikke lige er stedet til friluftsaktiviteter, hvis man er bange for at blive våd.

Og i samme boldgade: En stor del af landet er efterhånden fredet og udlagt som naturparker. Straks rykker der horder af naturplejere ind, for naturen skal plejes – som oftest på skatteydernes regning. Jeg tænker, at natur der bliver plejet, ikke er rigtig natur. For hvis det var natur, klarede den sig selvfølgelig selv. Så jeg tænker også, at danskerne har et temmelig unaturligt forhold til natur.

Det er vi for resten ikke ene om. TV er fyldt med dyreudsendelser ofte af engelsk eller amerikansk oprindelse– gerne om truede og fredede dyrearter. Udsendelserne slutter altid med en hyldest til diversitet og en opfordring til, at vi alle sammen skal passe på naturen. Men i de samme programmer ser vi biologer, zoologer og såkaldte naturfotografer udstyre dyrene med GPS-sendere og kameraer – ofte efter at have jaget dyrene med helikoptere og skudt dem med bedøvende pile. Jeg tænker, at for en hval, isbjørn, ulv eller løve kan det være et fedt, om man bliver bedøvet eller skudt. Det er selve jagten, der er stressende – og det er en mærkelig måde at beskytte dyrene på.

Mange danskere klager over de mange genudsendelser i TV om sommeren. Det tror da pokker, for nu er det efterhånden mindst tyvende gang, at de genudsender Tour De France. Og jeg tænker meget på urimelige i, at den slags finansieres med en tvangsskat, som man kalder licens. Det ville da være rimeligt, hvis vi kun betaler for det, man har lyst til at se. Jeg tænker også, at de ansatte i DR og TV2 er helt uenige med mig i denne beskedne tanke.

Politikerne bliver ved med at snakke om at bruge mange milliarder på nye tog til DSB og Banestyrelsen. Det tænker jeg også på, men ikke så meget – for det får jeg hovedpine af.

Til gengæld tænker jeg slet ikke på at ønske læserne god sommer. For jeg foretrækker at handle frem for at tænke. Så hermed god sommer til alle læserne af ”På kanten”.

Fra Nordjyske Stiftstidende 8. juli 2016.

Ingen kommentarer: