lørdag den 2. juli 2016

Elgskovskunsten

Nærkontakt i første forsøg

Det første skud på dansk elg. Lidt kikset på grund
 af vegetationen, men en elg er det i hvert fald. 

Oven i købet en tyr: Bemærk det spirende gevir i panden.

Lørdag morgen ved firetiden gik turen mod Lille Vildmose, der på det seneste har fået solid medieomtale, fordi man for en uges tid siden satte fem elge ud i området.

Det skete helt præcist i det, som kaldes for Mellemområdet, der er et mosestykke på cirka 3 x 6 kilometer, som ligger mellem Høstemark og Tofte skove. Området er hegnet, men der er færiste og gode køremuligheder i området, så det er ganske ideelt til fuglefoto.

Det var min første fototur til Lille Vildmose, men fredag eftermiddag var jeg på en rekognoserings-tur, hvor jeg blandt andet talte med medarbejderne i Lille Vildmosecentret om fotomulighederne. Angiveligt skulle der være gode muligheder for at se elg ved et tårn cirka midt i området og ellers langs vejene.

Vi ankom ved femtiden. Lyset var problematisk og i det hele taget på kanten af mit gamle 7D's ydeevne. Det var overskyet og bygevejr, men fuglene lod sig villigt fotografere. Blandt andet fik jeg traner, grågæs, rørhøg og min første gråstrubet lappedykker i kassen. Desuden blev det til rådyr og ræv, men alt det vender jeg tilbage til i en senere blog.

Hovedformålet med turen var elgene, som imidlertid ikke lod sig se. Efter godt to timers cruise var det tid til morgenmad og kaffe ved parkeringspladsen i den nordlige ende nær ved det, som kaldes rovfugletårnet. Der er godt halvanden kilometers travetur gennem skoven ned til tårnet - og vi blev enig om lige at tage den tur med, inden vi vendte hjemefter.

Der var nu ikke noget særligt at se ved Rovfugletårnet, men netop som vi skulle til at gå tilbage hørte jeg noget puslen inde i skoven - og der cirka 10 meter væk i tykningen spottede jeg så min første elg i Danmark.

Så var det op i tårnet igen - og der havde vi så udsigt til to elge, der vandrede ud mod mosen. Desværre var bevoksningen lidt i vejen, så det var svært for en mand af ringe højde at få de helt store billeder, men det lykkedes da nogenlunde alligevel.

Så her er mine første fotos af elge i Danmark - og det er helt sikkert, at vi vender tilbage til Lille Vildmose igen. For det er i hvert fald et godt fotosted.

Ingen tvivl om at vi forstyrrede elgene, så de
 flyttede sig hurtigt væk fra Rovfugletårnet.
I farten lykkedes det mig ikke at få et
billede af begge elgene, men det her er tæt på.
Så får I ikke mere for den ti-øre. Den ene elg vender foragteligt
rumpen mod fotografen, mens den anden er på vej ud i mosen.

Ingen kommentarer: