fredag den 5. august 2016

Falken

Mindet om en spejderpatrulje

Tårnfalkeungen venter tålmodigt på mad.
Torsdags aften deltog jeg i Aalborg-gildernes traditionsrige fællesgildehal i Buderup ødekirke mellem Støvring og Skørping.

Det var som altid en hyggelig sammenkomst med efterfølgende spisning i det fri. Jeg havde dog svært ved at koncentrere mig om maden, fordi et tårnfalkepar har rede i tårnet på den forladte kirke.

Der var et leben uden lige, Tårnfalkene skriger temmelig meget - og der var vist også lidt nabostridigheder med en anden tårnfalkefamilie. Tårnfalkene bød på en fantastisk flyveopving, hvor den smukke røde fugl pressede de små vinger til det yderste. Og imens sad den kommende generation lige så stille på kanten af tårnvinduet og ventede på mad.

Det var et storslået natursceneri, som gjorde det svært for en fugletosse som undertegnede at sidde stille. For der var gode fotomuligheder, og så trak det en lige linje tilbage til min spejdertid i Farsø i en sådan grad at det lignede en tanke.

For i sin tid var jeg medlem af Falken - en af troppens tre patruljer, og vi fejrede i al beskedenhed store triumfer på turneringerne. Det var en skøn tid, som det var godt at blive mindet om det, sådan næsten 50 år efter.

Det blev kun til et enkelt brugbart foto af den lille tårnfalkeunge, men bare vent. Hvis vejret ellers arter sig, går turen tilbage til ødekirken en af de kommende dage. Så skal der tages revanche...
De gamle spejdere indtog ødekirken med en udsøgt samling af havestole.
Stadsgildeledelsen i højsædet.
Og så var der frokost i det grønne bagefter...

Ingen kommentarer: