mandag den 8. august 2016

Høj gammel Ford

Ford T'er på tur

Forleden mødte jeg en halv snes gode, gamle og flot restaurerede Ford T'er ved rundskørslen i Saltum. Kortegen holdt stille - og det gjorde jeg så også for at få en snak med folkene bag dette særprægede optog.

Kortegen holdt stille, fordi en af bilerne var ved at løbe tør for benzin, fortalte turlederen.

- Ford T-ejere er altså lidt lige som små børn. Uanset hvor mange gange jeg siger, at de skal huske at tanke op, så er der alligevel altid en, der glemmer det.

Jeg tror ham, for det var en helt utrolig barnlig glæde, Ford T-ejerne udstrålede, mens de viste deres legetøj frem for fotografen.

Nu kan man nok ikke fortænke en Ford T-ejer i at løbe tør, for bilen med dens 20 hestes 2900 kubikcentimeter store motor kører sådan cirka 7 km literen, så det er blevet til nogen liter benzin, når man kommer fra Tinglev, som tilfældet var for turlederen. Tanken på en Ford T rummer 38 liter..

Jeg lærte i øvrigt, at Ford T er en af verdens mest solgte biler. Der blev produceret 15 millioner af slagsen i perioden fra 1908 til 1927. Det var jo Henry Ford, der opfandt samlebåndet, der nåede op på at producere 11.000 biler om dagen. Produktionstiden var kun halvanden time. Det lykkedes, fordi produktet var stærkt standardiseret og kun kunne fås i en farve.Henry Ford forklarede, at man kunne få bilen i lige nøjagtig den farve, man måtte ønske, bare det var sort.

Det var der nu mange af de stolte Ford T-ejere, der så stort på, og der var nogle flotte eksemplarer i andre farver end sort.

Jeg bemærkede, at der også var stor forskel på bilernes overbygning. Nogle var åbne, andre lukkede og en enkelt havde nærmest et stativ med en presenning over. Turlederen forklarede, at bilerne fra fabrikkens side oprindeligt slet ikke havde tag, men det var noget, som ejerne fik lavet hos den lokale karetmager.



Ingen kommentarer: