onsdag den 17. august 2016

Repticulus

Endnu en brik til diversiteten

I morges lugede jeg i jordbærrene, mens solen steg fra havets skød. I det hele taget en herlig morgen uden vind, men let morgendis af mosekonetypen.

På et tidspunkt flyttede jeg en af de mursten, som tidligere på sommeren holdt fuglenettet over jordbærene. Det afslørede et lille reptil, som jeg i første omgang troede var et diminutivt og meget ungt skovfirben, men som ved nærmere eftersyn viste sig at være en lille vandsalamander af hunkøn.

Lille vandsalamander er ikke decideret sjælden i Danmark, men det var alligevel lidt af en overraskelse at kunne tælle dette lille dyr med i faunaen på parcellen. Den stammer antagelig fra det nærliggende gadekær. Salamanderne lever jo i vand i ynglesæsonen, mens resten af året tilbringes på land, hvor de som i tilfældet her gerne gemmer sig under sten.

Da jeg løftede stenen, var den lille salamander ganske sløv og bevægede sig overhovedet ikke, vekselvarm som den slags dyr jo er. Jeg dristede mig derfor til at give den et lille puf, så jeg også kunne studere den flotte, røde underside.

Efterhånden som salamanderen fik varmen i den strålende sol, begyndte der at ske noget - og til sidst var den så varm, at den luntede bort mellem jordbærrene.

Det var en god start på denne onsdag.




Ingen kommentarer: