onsdag den 21. september 2016

Fascinerende Nuuk

Fortid og nutid brydes i #colourfulnuuk

Blandt Nuummiut kaldes byen ofte Nuuk York. Det forstår man,
når man ser byens skyline - her de nye punkthuse på Tuapannguit.
Bagved skimtes blokkene på Radiofjeldet. Nedenfor ligger Kolonihavnen
 - en pittoresk bydel, der kan føre sin historie helt tilbage til Hans
Egede, der grundlagde det moderne Nuuk i 1728.
Oprindeligt var Nuuk en sommerboplads.
Nuuk er på mange måder en fascinerende blanding af gammel og nyt. Et syndigt rod af byggestil, der afspejler en rivende og bevægende historie.

Jeg boede i Nuuk fra 1995 til 2007 og opdagede det nærmest ikke, men når man så vender tilbage efter nogle år, er det som om, at alt det nye er ved at få overtaget - og uanset at byggestandarden måske ikke var så god tidligere, synes jeg nu alligevel, at man måske bør fare med lempe - og satse lidt mere på byfornyelse end nybyggeri.

Da jeg lørdag besøgte Qinngorput cirka 10 km fra centrum, hvor der er blevet bygget i næsten asiatisk tempo, siden vi flyttede i 2007, bemærkede jeg blandt andet, at man ikke hilser på hinanden - og altså heller ikke mig - i den nye bydel. Det er bare ikke i orden.

Men fortsat byder byen på masser af fotografiske muligheder, hvor fortid og nutid støder sammen.

Her er foreløbig et par billeder fra første gennemsyn, som Ulla, der er direktør i Business Nuuk, har bedt mig om at tagge  #colourfulnuuk. Det være hermed gjort.

I øvrigt er min fotografiske favorit Entreprenørdalen. Den vender jeg tilbage til en af de kommende dage.
Forrest kirkegården i Nuuk, så lidt traditonelt enfamiliebyggeri
på Nordre Herrnhutvej og i baggrund nogle 70'er-blokke
på Lyngby-Taarbækvej.
Blokkene på Radiofjeldet har byens bedste udsigt. Desværre er de
 stort set ikke blevet vedligeholdt siden midten af 90'er og trænger ærlig
talt til en kærlig hånd.
Husene i Myggedalen var oprindeligt et uniformt GTO-typehusbyggeri
fra 50'erne, men efterhånden har ejerne fået sat et voldsomt personligt
præg på byggeriet gennem utallige til- og ombygninger. Romantisk
ser det ud - og turister tror gerne, at sådan boede grønlænderne
i de gode gamle dage. Men det er som sagt fra 50'erne.
Tidligere boede grønlænderne i tørvehytter.
Entreprenørdalen er et kapitel for sig. Et monument over 60'ernes og
70'ernes Klondike-okonomi, hvor en mand var en mand og så videre.
 Men velfærdsstatens tårnhøje punkthuse for enden af Jagtvej
 trænger sig på...
I Qinngorput bygges der fortsat. De bagerste huse er cirka 10 år
 gamle. Brugsbygningen til højre blev indviet for et par uger
 siden - og bag fotografen ligger mindst lige så mange nybyggede
 huse. I 90'erne og begyndelsen af nullerne lå Dina og jeg ofte i telt i 
weekenderne for at fiske og samle bær og svampe i dette område.

Ingen kommentarer: