lørdag den 24. december 2016

Den store bagelyst

Spiralsmåkager og småkager med korender

Lillejuleaften blev jeg grebet af en voldsom lyst til julebag - og det var især småkager med korender, der stod på lystlisten.

Det var fem minutter i lukketid, men det lykkedes mig da med lidt besvær at skaffe en pose korender fra Dr. Oetker.

Operationen blev besværliggjort af det unge personale i dagens supermarkeder, der i alle de tre butikker, jeg besøgte, fandt koriander frem på krydderihylden.

Så af hensyn til den opvoksende generation, skal vi lige forklare, at korender er en slags små, søde, tørrede rosiner, som smager godt i småkager. De stammer fra Grækenland - Korinth temmelig sikkert og deraf navnet.

Jeg brugte en universal-småkagedej af 200 gram sukker, 350 gram mel, et æg, vanilje og 250 gram smør. Småkagedej æltes nemmest med fingrene, der gør smørret lindt på grund af varmen. Jeg delte dejen i to, rørte korender i den ene og rullede den til en rulle, som kom på køl. Den anden halvdel blev delt i to og den ene halvdel fik en skefuld kakao. Så blev de to dele lagt oven på hinanden og rullet ud til en plade, der blev rullet sammen til en roulade, der ligeledes kom på køl.

Efter et par timer var rullerne stenhårde - og jeg kunne derefter skære småkagerne af som skiver. I ovnen ti minutter ved 200 grader, og så var bagelysten stillet med en gang julesmåkager, som jeg så kan gå og gnaske af i de kommende dage...

Ingen kommentarer: