fredag den 10. marts 2017

Traner i mosen

Forårsfornemmelser

Da dagen dæmrede torsdag morgen hørte jeg stærenes gadedrengefløjt for første gang i år. Det er et sikkert tegn på forår.

Da jeg senere på dagen havde et møde i Aalborg, kunne jeg ikke lade være med at slå et slag forbi Lille Vildmose på vej hjem. Måske var det også forår her.

Det var nu ikke fordi det bød på det helt store. En elg i det fjerne og så de sædvanlige rådyr.

Men netop som jeg havde besluttet at vende næsen hjemover, fik jeg øje på et par traner ikke langt fra vejen. Og sandelig om ikke der gik et par mere lidt længere væk.

Tranerne tog fotografen med ophøjet ro og rodede videre i jorden efter føde. For mit eget vedkommende havde jeg lidt svært ved at tage den med ro. Jeg blev ramt af bukkefeber, for det var det tætteste, jeg nogensinde har været en af Danmarks største fugle. Sådan cirka 20 - 30 meter. Desværre generede det høje græs, selv om en trane måler godt en meter i højden.

På vejen hjem mødte jeg for resten også et par strandskader nede ved dæmningen. Det er også et umiskendeligt forårstegn - så nu begynder sæsonen for fuglefoto for alvor...



Ingen kommentarer: