søndag den 9. april 2017

En forårsdag i haven

Nu blomstrer det...

Hyacinterne sætter både kulør og duft på haven.
Det har godt nok været en træls dag - sådan rent vindmæssigt. Vestenvinden gør sit til at ødelægge det gode forårshumør, men en tur rundt i haven viser, at det er nu, det sker.

De første vintergækker, erantis og krokus er forlængst begyndt at visne. Netop nu står den på påskeliljer, hyacinter og anemoner i lange baner. Det er bare så flot og dejligt.

Nu kan vi snart ikke udskyde det længere. Kartoflerne skal i jorden, og der skal sås og gødes, så årets grøntsager kan komme i hus. Heldigvis står påskeferien for døren - og vi krydser fingre for vejret de kommende dage.
"Påskeklokken kimed' mildt..."
Mine blå anemoner stammer ikke fra Kaj Munks Lolland, men det er
 tæt på. Min far har i sin tid hentet dem i Iselinge-skoven ved Vordingborg.
Jeg er lidt stolt af mine gule anemoner. Det er en såkaldt
indikatorplante for næringsrig muldbund af den bedste slags. 
De her hvide anemoner kender jeg ikke arten af. De er større end
skovanemonen og ligner mest af alt høstanemoner, men de blomstrer altså
samtidig med skovanemonen. Jeg har i sin tid hentet dem i Farsø. 
På trods af navnet er lungeurt altså en meget smuk blomst.
Påskeliljer findes i dag i mange variationer,og jeg har mange
forskellige i haven, men min favorit er den gode, gammeldags
 påskelilje. Ensfarvet gul og ganske enkel.
De såkaldte botaniske tulipaner er en slags oprindelig, vild tulipan. Dem
har jeg en del af, og de blomstrer både tidligt og villigt.
Tete a tete-påskeliljerne er ren snyd. De er købt og
plantet i krukkerne for en uges tid siden.
Violerne er egentlig bare ukrudt i græsplænen, men pæne er de.
Vorterod er også en rigtig forårsbebuder. Den er effektiv som bunddække,
men vil gerne brede sig ud i græsplænen. Det lever jeg fint med.
I dag noterede vi så den første asparges. Den får lige
et par dage mere, inden den skal spises.
Nu er de første tulipaner også på vej.
Vinrabarberne er i god vækst. Det er skvalderkålen også...

Ingen kommentarer: