onsdag den 26. april 2017

Pizza

Hjemmelavet fastfood

Da vi boede i Grønland var pizza-forsyningen især i de første år både tvivlsom og ustabil. Derfor måtte manden selv have fingrene i dejen, hvis det skulle gøres ordentligt. Så for 15-20 år siden lavede jeg tit og ofte pizza med en vis rutine, så jeg fik forfinet teknikken, og det reddede så situationen, når trangen til fastfood kom over os.

Dejen rulles ud på bagepapir.
Det er efterhånden en del år siden, jeg sidst har fremstillet denne udmærkede spise af italiensk oprindelse, men forleden skulle det være - og jeg må konstatere, at håndelaget fortsat er der.
Jeg bruger en koldhævet dej, og det har intet med fastfood at gøre, for det skal planlægges. Men i en snæver vending bruger man bare den samme opskrift - bare med mere gær og lun hævning. Men den kolde hævning gør bunden ekstra sprød, og det sætter vi pris på her i huset.

24 timer inden der skal serveres pizza, tager man en skål med halvanden dl lunken vand, tilsætter fem gram gær, en spiseske olie samt en teske salt og sukker. Sukkeret er næring til gæringen - og kan ikke erstattes med sødemiddel ved koldhævning.

Når pizzaen er hjemmebagt, bestemmer man selv fyldet.
Det blandes godt, og så begynder man at tilsætte mel. Det skal gøre med fingrene, så man har føling med dejen. Lidt efter lidt tilsættes melet, til man har en blød og smidig dej. For en sikkerheds skyld ælter man lige fem minutter ekstra for at gøre dejen endnu mere smidig og sammenhængende. Det er umuligt at sige, hvor meget mel der skal bruges, for det afhænger både af meltype og luftfugtighed.

Dejen formes til en kugle, der lægges i køleskabet til hævning til næste dag. En time inden bagningen tager man dejen ud, så den kan få stuetemperatur.

Klar til at spise...
Ovnen tændes på fuldt blus - cirka 275 grader. Herefter rulles dejen tyndt ud på et stykke bagepapir. Fyldet kommes på, og bagepapiret anbringes på en drønvarm plade i ovnen. Herefter bages der i 12 til 15 minutter ved 225 grader, til osten er gylden, pizzaen tages ud af ovnen og spises med det samme.

Som pizzasovs tager jeg en dåse hakkede tomater med hvidløg, som jeg reducerer til det halve og smager til med salt og oregano. Fyldet var i det aktuelle tilfælde peberfrugt i skiver, skinke, bacon og cocktailpølser skåret igennem på langs. På toppen af det hele færdigrevet pizzaost, men der er jeg bestemt ikke fanatisk, så en almindelig god mellemlagret danbo fungerer også fantastisk. Og så lige et ekstra drys oregano og lidt presset hvidløg, så er den klar til at servere.

Ingen kommentarer: