torsdag den 13. april 2017

Print på træ

Påskeferie-sløjd

Man skal bruge en blækprinter, et stykke træ,
et labelark, afdækningstape samt lak på spraydåse.
I forbindelse med et af mine have-projekter har jeg brug for at printe på træ. Da jeg ikke har lyst til at bruge penge på at få det gjort ude i byen hos en prof, søgte jeg på Google og fandt flere anvisninger.

For lige at tjekke om det virker, lavede jeg skærtorsdag formiddag en lille test. Det ser ud til at virke fint, selv om jeg med mine ti tommelfingre fik grattet printet en lille smule til.

Desuden lærte jeg, at hvis man skal printe billeder. skal der helst ikke være for mange højlys, for alt hvad der hvidt i billedet, bliver jo træfarvet.

Det spejlvendte print monteres med
et stykke malertape på bagsiden.
Det er ellers ret nemt, hvis man vil forsøge sig. Alt, hvad der skal bruges, er et stykke bagside fra et label-ark, lidt malertape og så naturligvis et stykke træ med en forholdsvis plan overflade.

Testprojektet var et skilt til vinkælderen, så træet var selvfølgelig et stykke bund fra en vinkasse, som jeg lige kørte over med slibermusen - og så var det ellers bare at gå i gang ved pc'en.

Jeg lavede billede og tekst i Photoshop og huskede naturligvis at spejlvende det hele, for det skal jo overføres til træet akkurat akkurat som i bogtryk.

Så trykker vi...
Motivet printes ud på den blanke bagside fra et labelark. Overfladen kan ikke tage imod væske, så billedet kommer til at sidde på arket som mikroskopiske blækdråber. Herefter fastgjorde jeg et stykke malertape på bagsiden af papiret, så jeg kunne klistre det fast på træet inden overførslen.

Når først det blanke papir rører træet, fanger bordet, så det er vigtigt at placere rigtigt, inden man begynder at trykke. Jeg gned forsigtigtover hele arket og tog det af træet igen.

Det færdige tryk ser lidt mat ud, men det ændrer sig.
Og vips, der sad så billede og tekst på træets overflade. Det var lidt mat og kedeligt at se på, men efterfølgende fikserede jeg det med klar spraylak - og det blev betydeligt flottere af den behandling.

Lakeringen er også nødvendig for at gøre trykket vandfast, da printerblæk er vandopløseligt.

Nu er jeg så klar til et større projekt med at printe på træ, og det vender jeg naturligvis tilbage til, når jeg er færdig.

Man skal bruge spraylak til at fiksere billedet. 
Lad mig lige repetere mine erfaringer med denne metode.

1. Billedet skal vælges med omhu, og højlys og hvide flader bør undgås.

2. Bordet fanger, når man presser papiret mod træet, så man skal være helt sikker på hånden, når det sker.

Ingen kommentarer: