mandag den 26. juni 2017

Førstegrøde

Jeg manglede ord

For nogen tid siden berettede jeg om årets første jordbær, som tittede frem sådan cirka 14 dage før der kom rigtig gang i jordbærrene.

Jeg savnede i den forbindelse et ord, der kunne udtrykke det modsatte af efternøler - og delte min kvide på den lokale facebook-gruppe. 

Det skulle jeg måske ikke have gjort. I hvert fald medførte mit nødråb, at blandt de mange indslag i årets Ølands-revy var der også en omtale af den gang, Jesper Hansen manglede ord...

For resten modtog jeg flere forslag til, hvad jeg kan kalde et sådan lidt for tidligt født jordbær. Vor tidligere præst, Birgit Morsing, foreslog det bibelske "førstegrøde" - og det er nok det bedste udtryk. Andre forslag var forløber og den førstefødte. Ikke helt præcist det jeg søgte, men under alle omstændigheder tak for bidragene.

Ingen kommentarer: